Doop en overlijden van mijn voorouders

Mijn voorouders hebben sinds mensenheugenis het katholieke geloof. In vroeger tijden werden de overlijdens al vastgelegd door de pastoor, dit omdat de nabestaanden ook wilden dat er heilige missen werden opgedragen. Dit was dan ook de reden dan de pastoor deze gegevens bijhield. Het was een soort kasboek. In het Concilie van Trente (1545-1563) werd besloten dat ook huwelijken en dopen werden vastgelegd. Hierdoor ziet men begin 1600 in de verschillende parochies doop en trouwboeken verschijnen. Mijn voorouders Baltus komen uit het buurtschap Helleströp bij Aubel. Het eerste kerkboek hier start in 1610 met huwelijken en overlijdens. Mijn eerste voorouder waarvan ik afstam is voor die datum gedoopt, deze vind ik dus helaas niet terug. De eerste doop die ik wel vind is van Aegidus Baltus. Hij is in Auberl gedoopt op 14-1-1627. Meestal werden kinderen in die tijd op dezelfde dag gedoopt, als ze waren geboren, maar dat hoeft niet altijd waar te zijn. In de doopakte staan helaas niet zo veel gegevens. In deze doop inschrijving staat nog niet eens de moeder genoemd, wel dat de vrouw een dochter is van Gilles. Door op de afbeeldingen te klikken krijg je een grotere afbeelding te zien.

De vertaling van het bovenstaande, met dank aan Koen In de Braekt, luidt:
1627 14 Jan bapzata proles noe gillis van jan balth te hellestrup sijne huijsv. gillis dochter van neraubel. susptes der gulchger balthis jans eidom van hellistrop ende merrien gillis dochter van neraubel.
Hierbij is Aegidius de latijnse naam voor Gilles.

In onderstaande afbeelding kan je de voorouders en nakomelingen van Jan x Helen zien. Zelf stam ik af van Joes Baltus x Margaretha Pietgens.

De overlijdens inschrijvingen van Jan en Helen heb ik ook in de kerkboeken gevonden, deze zijn hieronder weergegeven. Zoals je ziet bevatten ze weinig informatie.